Verbeter de wereld, begin bij jezelf! Maar wanneer je wilt afvallen werkt dit beter:

Verbeter jezelf, begin bij de wereld!10674637-International-cuisine-represented-by-a-globe-with-flags-from--Stock-Photo

Ik kan de verleiding gewoon niet weerstaan! Die speculaasjes in de pot roepen mij steeds! Ik kan toch geen nee zeggen tegen de gastvrouw?

Herkenbaar? Vast wel! Juist op het moment dat je je hebt voorgenomen om bikini-proof te gaan worden. Door je leefomgeving aan te passen, wordt het maken van de gezonde keuzes makkelijker.

Bewust versus onbewust

Wij mensen denken dat we bijna al onze keuzes bewust maken. Onderzoek heeft echter aangetoond dat het overgrote deel van onze keuzes onbewust wordt gemaakt. Per dag maken we ongeveer 200 keer een voedselkeuze. Onze leefomgeving heeft veel meer invloed op ons gedrag en onze gezondheid dan we denken

Obesogene omgeving

Van nature zijn wij geneigd om zo veel mogelijke calorierijk voedsel naar binnen te harken wanneer dat voorradig is. Daarnaast gaan we van nature spaarzaam met energie om dus we bewegen niet graag en hebben het graag lekker warm en behaaglijk. Gelukkig maar, anders had onze soort nooit overleefd in tijden van voedselschaarste. Tegenwoordig leven we in een samenleving die lichaamsbeweging ontmoedigt (kopen online, thuiswerken, auto, lift enz.) en waar voedsel in overvloed aanwezig is. Daarnaast zijn ongezonde producten relatief goedkoop en er wordt veel reclame voor gemaakt. De Gezondheidsraad heeft dit heel mooi een “obesogene omgeving” genoemd.

Verleidingen

Voor veel mensen is het constante voedselaanbod een grote verleiding die moeilijk is te weerstaan. Maar we leven nu éénmaal deze wereld, dus kun je twee dingen doen.

  1. De verleidingen waaraan we blootgesteld worden proberen te weerstaan.
  2. De leefomgeving aanpassen zodat we minder worden blootgesteld aan de verleidingen.

Die nummer 1 blijkt verdraaid lastig te zijn. Een kortdurend dieet, een paar kilo, lukt vaak nog wel.  Echter vasthouden wordt een probleem. We hebben onszelf steeds “gestraft” en dat breekt zich op. Je lichaam wil inhalen want het heeft “afgezien”. Zie vorige blog Alle diëten werken (niet).  Natuurlijk is hier nog veel winst te behalen en kun je hier steeds beter in worden. Het belangrijkste is dat je mindset ombuigt van straffen naar meestal goed voor jezelf zorgen. In mijn praktijk zie ik mensen die zich dit steeds meer eigen maken. Daarnaast is het aanpassen van je leefomgeving cruciaal voor succes.

Beschikbaarheid

Makkelijk te verkrijgen voedsel kan ervoor zorgen dat we er sneller of er meer van eten.Ik hoef niet te vermelden dat een doos bonbons op je bureau bij het schrijven van een saai verslag niet echt handig is. Zo heb ik een vriendin die rondfietst met twixjes en marsjes in haar fietstassen, om het uit het zicht van manlief te houden 🙂

Ongezond voedsel minder makkelijk beschikbaarheid maken kan bijvoorbeeld ook door de koektrommel te vervangen door een schaal met vers fruit of door simpelweg geen ongezonde snacks in huis te halen. Je kunt zelfs in uiterste gevallen de sleutel van je snoepkastje in beheer van anderen geven. En als je eens wat lekkers neemt: Eet je koekjes en chips niet direct uit de verpakking , maar leg er gezellig een paar op een bord of schaaltje en berg de rest op in de kast, de kelder, op zolder, in de schuur, bij de buren of verzin zelf een plek met een spreekwoordelijke hoge drempel.

Portiegroottenieuws-portiegrootte

Het is wetenschappelijk bewezen dat de portiegrootte een grote invloed heeft op hoeveel we eten. Onze borden en bestek zijn geleidelijk aan reusachtig geworden vergeleken met vroeger. Verpakkingen worden steeds groter. Helaas zitten er vaak twee koeken tegelijk in een liga. Maar onze grootsheidswaanzin is ook terug te vinden in andere opzichten. “Spaar ze allemaal!” “Nu ook in aardbei, chocolade, vanille enz.”” Proef ze allemaal”. Niet alleen onze kinderen zijn er gevoelig voor, ook ik zou graag alle smaken van de nieuwe Mona Intense Vla proberen.

Sociale omgeving

Ik denk dat hier de meest winst is te behalen. Uit meerdere studies is gebleken dat de hoeveelheid die we eten stijgt met het aantal mensen met wie we samen eten. Zo zou de consumptie met 76% toenemen wanneer we met 6 mensen eten. Slik, mijn gezin bestaat uit 6 personen! Zien eten doet eten is hier het voorbeeld van.

Daarentegen eten mensen minder als ze samen met mensen eten, die ook gezond en gematigd eten (je wilt immers niet opvallen). Een van de beste tips in deze vind ik: Omring je zo veel mogelijk met mensen die hetzelfde doel / denkpatroon / eetwijze / sport / enz.  hebben. Goed voorbeeld werkt. Ook de sociale (positieve) druk werkt in je voordeel.

Een belangrijk sociaal aspect zijn je hulpbronnen. Nee, je kunt het niet alleen! Dat is niet erg maar menselijk. Schakel mensen in je directe omgeving in. Vraag ze om hulp. Mensen, zeker als het familie of geliefden zijn) willen meestal graag helpen. (Zo nee, kun je je afvragen of ze wel in je sociale kringetje thuishoren.) Vertel ze duidelijk welke hulp jij wenst en wat je nodig hebt. Vraag je man na het eten, wanneer de chocoladetrek altijd komt, om samen een eind te wandelen. Vraag je collega’s of ze jou willen overslaan bij de gebakronde. Of vraag aan de gastvrouw op de verjaardag (die jou heel graag wil verwennen met haar hartige taart) of ze of ze ook iets met rauwkost wil maken. Haar zelfgemaakt hummusdip prijs je daarna natuurlijk de hemel in.

Nee zeggen is asociaal!Nee-zeggen-620x2451

Zelf trapte ik vorige week nog in deze sociale valkuil. Ik ging lunchen met een vriendin en wilde eigenlijk een salade nemen…… Zegt zij “Bij zo’n gelegenheid als dit mag je toch wel wat lekkers?” En ja hoor, ik bestelde iets wat ik diep in mijn hart niet wilde en voelde me er ook niet goed bij. Ik durfde niet te zeggen dat ik die salade ook “wat lekkers” vond.  Deze vriendin bedoelde het overigens heel goed en vond het waarschijnlijk zielig wanneer ik salade nam. Het lag dus echt aan mij.  (By the way: Ik ben voorstander van af en toe lekker uit je pannetje gaan qua eten, maar wel wanneer je het zelf wilt!)

Nee zeggen tegen calorierijke hapjes wanneer je echt beter wilt gaan eten is niet asociaal. Mensen die NEE zeggen tegen jouw (nieuwe) eetpatroon, dié zijn asociaal. Het is jouw lijf en JIJ bepaalt wat je er wel en niet instopt. Als mensen om je geven zullen ze je steunen. Zeg nee vanuit een JA! Beleefd weigeren kan ook. Je zegt niet: “Nee ik wil die caloriebom niet want ik ben aan de lijn.” Je hebt van te voren de gastvrouw ingelicht en zo nee, dan weiger je netjes. “Sorry, de taart ziet er heerlijk uit, maar ik heb nu niet zo’n trek, dat zou ik zonde vinden.” Of…..”De verleiding is groot, maar ik neem straks liever iets van de overheerlijke hapjes die ik op tafel zag staan.”. Reageert de gastvrouw beledigd? Glimlach beleefd en denk bij jezelf dat ze stikjaloers is!

Trucjestoveren

Zo zijn er nog legio trucjes te bedenken hoe je je omgeving kunt gebruiken voor jouw doel. Mijn geheime trucje: Ik stel me al die taartetende mensen naakt voor met al hun rondingen en let er op hoe snel ze het vaak naar binnen werken en het niet eens proeven…….. Dat wil ik dus niet!

Ik hoop dat mijn blog je heeft geïnspireerd en dat je er iets aan hebt gehad. Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat. Wanneer je denkt dat anderen ook iets hebben aan deze tips, deel het gerust. Wanneer je persoonlijke begeleiding op maat wenst. Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Succes. Gerda de Zwart,  Gcoaching