.…..voor zijn eten. Dat is mijn missie voor dit jaar.

Niet gewoon “Heere zegen deze spijze amen!” Echt bidden. Mindful, op zijn tweeduizendzestiens gezegd. Terug naar vroeger. Niet omdat toen alles beter was, maar omdat we toen (op bepaalde punten) helemaal zo gek nog niet waren. Vooral niet op het gebied van eten! Ik daag je uit om dit blog te lezen, zo veel mogelijk te delen en drie weken te proberen.

Want BIDDEN VOOR JE ETEN WERKT VOOR JE LIJN.

bidden-voor-het-eten-9340

Vroeger……

Was er nauwelijks overgewicht. Dat heeft verschillende oorzaken,maar bidden voor het eten was er één van. Drie keer per dag werd er op vaste tijdstippen gegeten, aan tafel, waar anders?  Te laat? Nou dan zwaaide er wat. Een pets op je handen kon je krijgen wanneer je een stukje van je gehaktbal wilde ‘voorproeven”. Eerst bidden was de norm. Vraag maar aan Bartje, zijn billen doen nog zeer dankzij de bruine bonen waar hij niet voor wilde bidden. Na het bidden mocht je eten. Je sprak weinig, pa en moe zeiden mondjesmaat iets en als iedereen klaar was werd er gedankt. Het AMEN was het sein dat je weer je eigen ding mocht gaan doen. “Zelfs de hond sprong na het AMEN op”,  vertelde mijn zwager vanmorgen.

Ritueel

Eten was een ritueel. Dat ritueel had een duidelijk begin en eind. Het AMEN was het eind van het ritueel eten. Je moest ook (door)eten, want je at maar drie keer per dag. Dat andijvie niet je lievelingskostje was, zag je dan maar door de vingers….. En als je het echt niet lustte, dan had je honger. Dus je leerde alles eten. Uit lijfsbehoud.

Terug naar toen?

We kunnen niet meer terug naar die tijd. Tijden veranderen nu eenmaal. Maar we kunnen er wel wat van leren want: Bidden voor je eten werkt! Ik zie dat in mijn werk als gewichtscoach waarin ik dit als huiswerk meegeef. Gedragsadviezen werken beter dan voedingsadviezen. Eerst is er vaak verwarring (verwarring is een goede basis voor verandering) : Bidden? Waarom? Aan wie? Ik geloof helemaal niet. Of ja maar wat mag ik nou wel en niet eten? Wat moet ik dan bidden? Bij het volgende consult vertellen deze mensen dat het werkt. Men eet bewuster, minder, lekkerder, gezonder en zijn eerder verzadigd, om maar een paar voorbeelden te noemen. Zo simpel kan het zijn.

Bidden? Wanneer?

Iedere keer als je gaat eten. Ik zeg ETEN, dus niet snaaien, grazen, snoepen enz. Met eten bedoel ik een flinke maaltijd ( twee tot drie keer per dag). Je gaat op een vaste plaats eten. Ook op je werk. Je vertelt dat je rustig gaat eten. Je maakt het gezellig. Gebruik indien mogelijk borden en bestek. Ben je onderweg, zet je auto aan de kant, enz.

Bidden? Aan wie?

Aan waar jij in gelooft: God, een hogere macht, het “zijn”, je onbewuste zelf, vul maar in. Of noem het mediteren. Jij weet dat zelf het best. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die nergens in gelooft. Want wie gelooft er nu niet in zijn eigen kracht?

Waarom bidden?

  • Omdat eten een heerlijke bezigheid is. Daar neem je de tijd voor en daar geniet je van.
  • Omdat eten een cadeautje van God (de schepper, voorziener, natuur, whatever) is. Cadeautjes pak je rustig uit.
  • Omdat eten beter verteert als je op deze manier eet.
  • Omdat het bidden (en danken) een begin (en eind)punt aangeven van het ritueel eten.
  • Omdat je God(of…..) mag vragen om je te helpen mindful te eten. Je mag hem/het inzetten voor je strijd tegen overeten. Je mag hulp vragen waar nodig.
  • Omdat je er slanker van wordt!
  • Omdat het alle voordelen biedt die jij wilt dat het biedt.

Hoe?

Ga op je vaste eetplek zitten, zonder verdere afleiding. Sluit je ogen of daal op een andere manier af in jezelf en vraag/zeg (in je hart of hardop) bijvoorbeeld:

  • Laat mij dankbaar, zonder schuldgevoel genieten van dit eten.
  • Leer mij bewust genieten.
  • Zorg ervoor dat ik ruik, proef, voel, ervaar, kauw enz.
  • Help mij om af en toe mijn bestek neer te leggen.
  • Laat het ontspannen en gezellig zijn aan tafel.
  • Maak mij bewust van het moment dat ik verzadigd ben.
  • Leer mij gezonde keuzes te maken en mijn intuïtie te volgen over wat goed voor mij is.
  • enz.

Eindig de maaltijd met een dankgebed.

  • Dank voor het genieten.
  • Dank voor wat er gelukt is, al was dat maar één punt.
  • Vraag of je lang verzadigd mag blijven.
  • Hou het kort maar doe het wel om de activiteit “eten” af te sluiten.

Zweverig?

Misschien. Maar het werkt en het kost niets. Voedsel en jij worden weer elkaars vrienden, in dankbaarheid.

Bonusvoordeel: Je gaat vanzelf minder tussendoor eten en je kiest vaker gezonde producten. Het voelt namelijk minder goed om te bidden voor een hotdog met cola dan voor een roerbakschotel met veel groenten. En wat onze oma’s vroeger zeiden telt nog steeds: “Alles waar je niet voor bidt, word je dik van!”

Ik daag je uit om deze boodschap uit te dragen en de wereld een stukje mooier te maken. We bewijzen onszelf en onze medemens er een dienst mee. We eren God (schepper, hogere macht, natuur…..) ermee en laten onze dankbaarheid blijken. Dat is volgens mij toch het minste wat we kunnen doen als dank voor deze overvloed.

Dankjewel voor het delen en Bidze……

 


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.