“Ik heb geen honger meer”, roept zoonlief steevast na een paar happen eten. Helaas is hij graatmager, dus moet hij dooreten. “Dan maar eten zonder honger”, is mijn geijkte antwoord. Hoe heerlijk lijkt je dat: Stoppen wanneer je geen honger meer hebt. Maar wat is honger? 7 soorten honger uitgelegd.hollebollegijs

1. Maaghonger.

Dat is wat kinderen vaak bedoelen, de echte honger. Een knorrende of rammelende maag. Een hol gevoel. Een overlevingsmechanisme. Zonder hongergevoel waren we al lang uitgestorven. Honger is je vriend…….als je er goed naar kunt luisteren. Het lastige is dat je je pas na 20 minuten bewust wordt van het verzadigingsgevoel. Langzaam eten dus en wachten met nog een keer opscheppen.

2. Lichaamshonger.

Je cellen hebben echt iets nodig. Zoetbehoefte, soms zelfs duizeligheid, als je suikerspiegel laag is. Ontzettend behoefte aan iets zouts na het lopen van de marathon. Dorst  is ook een soort honger naar vloeistof. Vaak niet te negeren. Gelukkig maar. Je kunt leren luisteren naar de signalen van je lichaam en daar goed naar kan handelen. Je lichaam liegt nooit, alleen is het de kunst om goed te leren luisteren en de juiste voedingsmiddelen te eten.

3. Ooghonger.

Zien eten doet eten. Herkenbaar voor velen. Zeker via multimedia worden we steeds verleid. Even een kijkje op Facebook en de lekkerste hapjes vliegen voorbij. Je was helemaal niet bezig met eten, maar nu je die brownie ziet….. En hij blijft op je netvlies. Totdat je ook iets lekkers hebt. En daarna misschien ook nog. Je kunt je ogen er natuurlijk niet letterlijk voor sluiten. Wel zijn er verschillende andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld ver weg van de tafel met lekkers gaan staan op een feestje.

4. Mondhonger.

De behoefte om de knagen, knabbelen, kauwen, zuigen, likken, enzovoort. Door onze kauwspieren en tong te gebruiken krijgen de hersenen seintjes dat er genoeg gegeten wordt. Ook het emotionele deel in ons brein wordt bevredigd. Soms willen we iets knapperigs, lekker herrie in je mond om even een andere gedachte niet te horen? Soms willen we heel hard bijten en knagen. Vaak bij boosheid of frustratie. Soms willen we likken of zuigen als vorm van troost zoals vroeger aan de borst of fles. Het kan ook zijn dat je kauwbehoefte nog niet is bevredigd omdat je maaltijd te zacht was. Bijvoorbeeld als je veel smoothies, yoghurt, moes of andere zachte dingen eet. Houd daar dus rekening mee gedurende de dag.

5. Neushonger.

Je hebt net ontbeten en loopt langs de bakker. Wat ruiken die croissants heerlijk! En voor je het weet laat je je verleiden. Of versgebakken appeltaart. Niet voor niets een geliefde troef bij de verkoop van je huis. Proeven is in feite ruiken. Met onze tong proeven we alleen maar zoet, zuur, bitter en zout. Het echte proeven gebeurt via de geur. Ken je ook die frustratie van een dichte neus tijdens een flinke verkoudheid? Eten is dan opeens veel minder aangenaam.

6. Hoofdhonger.

Eten gebaseerd op hoe je denkt. Mag ik dit wel of niet eten? Is het al etenstijd? Oh, ik heb nog niet ontbeten, dat moet nu echt gauw! Hoeveel calorieën zitten hier in? Kan ik me dat nog veroorloven? Wat laat ik er dan voor staan? Hoeveel heb ik gesport? Als ik nu veel eet, eet ik morgen wel iets minder. Kan dat toetje nog wel na deze maaltijd? Wat zal de weegschaal morgen zeggen? Het zou mooi zijn als de hoofdhonger wat minder zou worden en dat we weer meer leren luisteren naar wat ons lijf zegt. Dat is echt te leren. Weer durven vertrouwen op de signalen van ons lijf, zonder al die hoofdbrekens.

7. Harthonger.

Ook wel emotionele honger genoemd. Een bepaalde behoefte moet worden bevredigd. Dit kunnen ook positieve emoties zijn: Bij een verjaardag hoort taart. Als er visite is eten we franse kaasjes en drinken we wijn. Geen voetbalwedstrijd op tv zonder chips. Een gewonnen wedstrijd wordt gevierd met bier en bitterballen.

Veel vaker nog wordt eten als joker ingezet bij negatieve emoties. Eenzaamheid, moeheid, frustratie, hard werken, streng lijnen, zielig voelen, jaloersheid en verveeldheid, om er maar een paar te noemen. Eten is je vriend in goede en slechte tijden. Net als een sigaret kan hij overal voor worden gebruikt: “Als ik gespannen ben heb ik een peuk nodig om rustig te worden.” Versus, “Ik voel me zo lekker relaxed na het eten, dus heb ik zin in een sigaret”. Emoties worden buiten jezelf geplaatst en geprojecteerd op wat je eet, in plaats van voelen waar je nu echt behoefte aan hebt.

Eetdagboek

Door middel van een eetdagboek, kom je er achter wat jouw eet-drijfveren zijn. Dat biedt aanknopingspunten om ze te veranderen, want dat is wel degelijk mogelijk. Je moet wel eerst weten welke vijand je gaat bestrijden voordat je met losse flodders gaat schieten. Zeker op het emotie-eten-vlak is veel verbetering mogelijk. Inzicht is een eerste stap. Stap twee is het aanleren van alternatief gedrag. Stap 3 is het eigen maken van het nieuwe gedrag. Een mooie uitdaging toch?

Categorieën: Geen categorie